Retouren en annuleringen behandelen

Een klant heeft altijd 14 dagen bedenktijd, die ingaat zodra de klant het product ontvangt. Besluit de klant het product terug te sturen, dan heeft hij na dit kenbaar te hebben gemaakt nog 14 dagen de tijd om dit te doen. Dit is wettelijk vastgelegd, met uitzondering van bederfelijke waren, losse tijdschriften en producten die specifiek voor een klant zijn aangepast (zoals een mok met een foto). In dat geval dient in de voorwaarden expliciet te worden vermeld dat het herroepingsrecht is uitgesloten. 

Iedere webshop mag een ruimere retourtermijn aanbieden, maar een kortere periode is niet toegestaan. Als webshop wordt verwacht dat je je aan de door jouw aangepaste termijn houdt. 

Retour en annuleringen behandelen 

Beslist.nl hanteert een bruto commissie, wat betekent dat je commissie plus transactiekosten betaalt over alle bestellingen die via Beslist.nl bij jouw webshop binnenkomen. Je ontvangt dit bedrag dus niet retour als een klant besluit het product terug te sturen of de bestelling te annuleren.  

Binnen dit model is het de verantwoordelijkheid van de webshop om retouren en annuleringen verder af te handelen, inclusief de terugbetaling aan de klant. Let op: je bent wettelijk verplicht om niet alleen het volledige aankoopbedrag, maar ook de verzendkosten terug te betalen aan de klant. Als er is afgerekend met een creditcard, dien je het rekeningnummer op te vragen bij de klant.