Een klant heeft altijd 14 dagen bedenktijd. Deze termijn gaat in zodra de klant het product heeft ontvangen. Besluit de klant het product terug te sturen dan heeft hij, na dit kenbaar te hebben gemaakt, nog 14 dagen de tijd om dit te doen. Dit is wettelijk vastgelegd. Uitzonderingen hierop vormen bederfelijke waren, losse tijdschriften en producten die specifiek voor een klant zijn aangepast (denk bijvoorbeeld aan een mok met een foto). In dat geval dient in de voorwaarden wel expliciet gemeld te worden dat het herroepingsrecht is uitgesloten.
Het staat iedere shop vrij om een ruimere retourtermijn aan te bieden, een kortere periode is niet toegestaan. Uiteraard verwachten we dan wel dat je je als shop ook houdt aan de door jullie zelf aangepaste termijn.
RETOUR EN ANNULERING BEHANDELEN
Beslist.nl hanteert een bruto commissie. Dit betekent dat je commissie plus transactiekosten betaalt over alle bestellingen die via beslist.nl bij jullie webshop binnenkomen. Je ontvangt dit bedrag dus niet retour op het moment dat een klant besluit het product terug te sturen of de bestelling te annuleren.
Binnen dit model is het ook aan de shop om retouren en annuleringen verder af te handelen. Dit betekent dat de shop ook verantwoordelijk is voor de terugbetaling aan de klant. Let op: je bent wettelijk verplicht om niet alleen het volledige aankoopbedrag maar ook de verzendkosten terug te betalen aan de klant. Indien een klant afgerekend heeft met creditcard kun je dit bedrag via de bankrekening terugbetalen. De klant heeft hier vooraf toestemming voor gegeven. In dat geval vind je het IBAN-nummer terug in het dashboard.
