Beslist Tag Implementatie Stappenplan

Click for English

Op deze pagina helpen we u graag bij het implementeren van de Beslist tag op uw webshop via Google Tag Manager. 

In dit stappenplan gaan we de volgende stappen uitvoeren. 

  1. Installeren van de Beslist Tag binnen Google Tag Manager. 
  1. Aanmaken van een tag vanuit de template. 
  1. Het configureren van de configuratie tag. 
  1. Het configureren van de conversion tag. 
  1. Het live zetten van de Beslist tag. 

Nadat dit stappenplan voltooid is, is de Beslist tag met succes geïmplementeerd op uw webshop! 

Naast dit stappenplan hebben we ook nog een lijst met appendices om u verder te helpen, mocht u vastlopen op een van de stappen in het stappenplan. 

Appendix A: 

Mocht het niet lukken om in stap 1 de Gallery te gebruiken, leggen we in deze appendix uit hoe u de file via Github zelf kunt downloaden. 

Appendix B: 

Lukt het niet om in stap 5 de juiste variabelen te koppelen of heeft u nog niet de juiste variabelen aangemaakt. Dan leggen we in deze appendix uit hoe u dit kunt doen. We gebruiken Google Analytics 4 als basis hiervoor. 

1. Implementeer het beslist tag template

De Beslist Tag is opgenomen in de Gallery van Google Tag Manager. Doorloop deze stappen: 

  1. Ga in het menu aan de linker zijkant onderaan naar “Templates” 
  1. Bij “Tag Templates” klik rechts boven op de knop “Zoeken in gallerij” 
  1. Klik rechts boven op het vergrootglas om te zoeken 
  1. Zoek naar Beslist 
  1. Klik de gevonden template aan 
  1. Klik rechts boven op “Toevoegen aan werkruimte” en daarna op “Toevoegen” 
  1. Klik rechts boven op “Opslaan” 

Als dit allemaal goed gegaan is, zult u zien dat de Tag Template is toegevoegd in uw Google Tag Manager container. Deze zal dan de naam Beslist event hebben. 

2. Aanmaken tag

In de vorige stap heeft u het template toegevoegd aan uw Google Tag Manager container. Zoals eerder benoemd is dit template maar een blauwdruk voor de tag. In deze stap gaat u van deze template een tag maken.

Om te starten gaat u naar het Tags menu en klikt u op New tag. In de afbeelding hieronder ziet u waar u dat kunt doen.

Wanneer u op deze knop klikt zal een side-menu geopend worden. In dit menu krijgt u de keuze voor Tag Configuration of Tag Triggering. In deze stap kiest u voor de Tag Configuration optie. In de afbeelding hieronder ziet u waar u dat kunt doen.

Tip!

Tag Configuration is om aan te geven hoe een tag zich hoort te gedragen, zoals het bijhouden van paginaweergaven of het volgen van klikken op knoppen.

Tag Triggering is om aan te geven waar en wanneer de tag moeten worden geactiveerd op de website.

Zodra u op Tag Configuration heeft geklikt zal er nog een menu openen met de vraag voor welke Tag Type u wilt gaan configureren. Doordat u eerder de Tag Template heeft toegevoegd, heeft u nu ook de optie voor ons Beslist event template. Klik op deze Tag Type. In de afbeelding hieronder ziet u waar u dat kunt doen.

U zult nu het onderstaande scherm voor u hebben, laat dit scherm open staan, en ga verder met de volgende stap.

4. Configuratie Tag Implementatie

4.1 De configuratie tag configuratie

In deze stap gaat u verder met het instellen van de basisconfiguratie tag. Deze tag zal nieuwe sessies bijhouden. Een nieuwe sessie kan bijvoorbeeld gestart worden als een gebruiker op uw website terecht komt vanaf een link van beslist.nl. Deze sessies worden gebruikt om accuraat conversies te attribueren.

U zult een aantal stappen dienen uit te voeren op deze pagina:

  1. Geef de tag een naam, wij raden aan “Beslist – Configuration Tag”.
  2. Vul uw advertiser id in.
    1. In dit voorbeeld gebruiken wij “1234” als id. Voor uw webshop heeft u een eigen id gekregen vanuit Beslist. Weet u niet zeker wat deze is, vraag dit dan na bij uw Beslist Account Manager.
  3. Laat de rest staan, dus event type blijft op “configuration” staan.

In de afbeelding hieronder ziet u hoe de configuratie er uit zal zien.

Klik nog niet op save, maar ga verder naar de volgende stap waar u de trigger zult instellen.

4.2 De configuratie tag trigger

In deze stap gaat u de trigger voor de configuratie tag implementeren. In het scherm waar u gebleven bent in de vorige stap staat onderaan deze sectie. Klik op deze sectie zodat u een trigger kunt instellen.

Kies als trigger voor de All pages (Page View) optie, zoals aangegeven staat in onderstaande afbeelding.

Let op!

De All Pages trigger is standaard ingebouwd binnen Google Tag Manager. Mocht het zo zijn dat voor uw website een privacy protocol geldt waardoor sommige pages niet meegenomen mogen worden, stel dan hiervoor een custom trigger in.

Zorg altijd dat u binnen uw juiste consent niveau opereert.

4.3 De configuratie tag controleren

Als het goed is zal de configuratie tag nu uitzien zoals in de onderstaande afbeelding, dat wil zeggen dat het gelukt is.

Vergeet niet op de blauwe Save knop te klikken om de configuratie te voltooien. Zodra u op Save klikt zal het side menu uit zichzelf sluiten en zal de tag zichtbaar zijn op in de lijst van tags, zoals u kunt zien in onderstaande afbeelding.

5. Conversion Tag Implementatie

5.1 De conversion tag configuratie

In deze stap gaat u de conversie tag implementeren. Het proces zal ongeveer hetzelfde zijn als stap 4. Ga opnieuw naar de Tag pagina en klik op New Tag. Kies de Tag Configuration sectie en kies wederom de Beslist event custom template.

U zult een aantal stappen dienen uit te voeren op deze pagina:

  1. Geeft de tag een naam, wij raden aan “Beslist – Conversion Tag”.
  2. Vul uw advertiser id in.
    1. In dit voorbeeld gebruiken wij “1234” als id. Voor uw webshop heeft u een eigen id gekregen vanuit Beslist. Weet u niet zeker wat deze is, vraag dit dan na bij uw Beslist Account Manager.
  3. Kies bij event type voor conversion.
  4. Klik 3 keer op de Add Row knop

In de afbeelding hieronder ziet u hoe de configuratie er uit zal zien.

Als vervolg op de vorige stap gaat u 3 contextuele parameters toevoegen aan de tag configuratie. Deze zullen aangeven wat de conversiewaarde, de transactie identifier en of de transactie inclusief of exclusief BTW is.

Het is belangrijk dat u exact dezelfde naamgeving gebruikt bij de parameter name die wij in de onderstaande tabel aangeven. De parameter name IS hoofdlettergevoelig.

In de 3 parameter velden vult u in:

Parameter name Beschrijving
value Met deze parameter geeft u de conversiewaarde door. Voor aankopen zou dit de omzet van de transactie moeten bevatten.
transaction_id Met deze parameter geeft u de unieke transactie id mee, soms ook wel een order id genoemd, van de transactie. Deze parameter wordt door beslist gebruikt voor validatie en zo kan beslist ook aankopen terug koppelen aan uw webshop.
including_vat Met deze parameter geeft u aan of de omzet in de value parameter inclusief of exclusief BTW is. Is het bedrag inclusief, vul dan in: true. Is het bedrag exclusief, vul dan in: false.

Als dit gelukt is, zult u de tag configuratie als volgt zien staan.

Let op!

In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt double handlebars notatie bij de value en transaction_id.

Deze notatie geeft aan dat er een reference plaatsvindt naar een variable binnen Google Tag Manager. In dit geval verwijzen deze variables naar dataLayer variables uit het ecommerce object van Google Analytics 4.

Mocht u hierbij niet uitkomen hoe dit voor u ingericht zou moeten worden, kijk dan bij Appendix B voor een praktisch voorbeeld.

5.2 De conversion tag trigger

In deze stap gaat u de trigger voor de conversion tag implementeren. In het scherm waar we gebleven zijn in de vorige stap staat beneden deze sectie. Klik op deze sectie zodat u een trigger kunt instellen.

Kies als trigger voor de Purchase Event optie, zoals aangegeven staat in onderstaande afbeelding.

Let op!

Bij uw webshop kan dit een heel andere trigger zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u een eigen trigger heeft geïmplementeerd die afvuurt op de Bedankt Pagina.

Wat uw trigger ook is, zorg dat de value en transaction_id variabelen beschikbaar zijn op het moment dat de trigger afvuurt.

5.3 De conversion tag controleren

Als het goed is zal de conversion tag nu uitzien zoals in de onderstaande afbeelding, dat wil zeggen dat het gelukt is.

Vergeet niet op de blauwe Save knop te klikken om de configuratie te voltooien. Zodra u op Save klikt zal het side menu uit zichzelf sluiten en zal de tag zichtbaar zijn op in de lijst van tags, zoals u kunt zien in onderstaande afbeelding.

6. Live gaan

Als u naar de hoofdpagina gaat van Google Tag Manager (Overview) dan zult u zien dat er wat wijzigingen gedaan zijn door de acties die de afgelopen stappen zijn gedaan. Deze Workspace Changes staan op dit moment nog niet live. Om ervoor te zorgen dat u live kunt gaan met de beslist tag, klikt u op de Overview pagina op de Submit knop.

Vanaf daar kunt u kiezen voor het aanmaken van een nieuwe versie of het aanmaken van een nieuwe versie en direct publiceren. Afhankelijk van de structuur en werkwijze die bij uw Google Tag Manager container van toepassing is, kiest u voor de optie die u het beste schikt.

Maakt u eerst een nieuwe versie aan, vergeet dan niet deze ook nog zelf te publiceren of door de juiste persoon te laten publiceren.

Zodra de versie met de geconfigureerde beslist tag live staat dan is de implementatie gelukt!

Appendix A: Template download

Navigeer naar de Github repository via deze link. Klik vervolgens op de groene knop met “code” en download de Zip file. Unzip deze file lokaal en sla de template.tpl file op. U kunt deze file gebruiken om verder te gaan met stap 1.

Appendix B: Google Analytics 4

Indien u gebruik maakt van Google Analytics 4, dan kunt u in deze appendix lezen hoe u de variabelen kunt instellen voor de conversion tag.

Documentatie naar de GA4 implementatiestructuur kunt u vinden via deze link.

Parameter variabelen aanmaken met GA4 implementatie
Mochten de dynamische variabelen nog niet bestaan en u maakt gebruik van de GA4 implementatie dan zou u op deze manier de variabelen zelf kunnen toevoegen om ze daarna dynamisch mee te kunnen sturen.

1.) Deze link gaat naar de standaard implementatie van de datalayer vanuit GA4 voor ecommerce. Als de datalayer op deze manier geïmplementeerd is, zou u met het volgende linkje zelf de variabelen kunnen toevoegen. Belangrijk hierbij is dat er wordt gekeken naar het purchase event. 2.) In deze link staat beschreven hoe u een variabele kunt aanmaken die iets ophaalt uit de datalayer. Belangrijk is dat hierin dus transaction_id en value worden opgehaald. Wanneer u de GA4 implementatie is aanhoudt, zullen de variabelen er waarschijnlijk uitzien zoals in onderstaande afbeelding.

Het zou kunnen dat uw datalayer net iets anders is ingericht dan de standaard GA4 implementatie, met de documentatie van de tweede link zou u alsnog de juiste variabelen uit de datalayer kunnen ophalen.

Afhankelijk van hoe de datalayer is ingericht zou u dan andere referenties moeten maken, bijvoorbeeld:

  1. ecommerce.purchase.actionField.transaction_id
  2. ecommerce.purchase.transaction_id

De variabelen die dan zijn aangemaakt kunnen dan worden toegevoegd in de conversion tag in stap 5.1.