Aansluiten op beslist? Dit is wat je moet weten

Wat is beslist precies en wat kunnen jullie voor mijn bedrijf betekenen?

Beslist is jouw verlengstuk van de sales- en marketingafdeling. De enorme kennis en ervaring die wij bezitten deelt beslist graag, zodat we samen verder komen en een win-win situatie weten te creëren. Als het goed gaat met de webshop, gaat het goed met beslist. Met goed doordacht en onafhankelijk advies gidsen we webshops al meer dan 19 jaar door de online jungle, zodat optimale zichtbaarheid en optimaal rendement worden bereikt. Dit is altijd maatwerk. Beslist biedt elke webshop, groot of klein, een eerlijke kans in de online e-commerce markt waarbij shops alleen de kosten betalen waar het rendement het toelaat.

Concreet betekent dit dat wij relevante bezoekers leveren aan webshops tegen een afgesproken ROAS.

Hoe werkt jullie platform en wat zijn de voordelen van het aansluiten?

In de basis hanteren we drie verdienmodellen:

  • Cost per result (CPR)
  • Cost per sale (CPS), dit noemen we ook wel ons Winkelwagen-model
  • Blendend, dit is een combinatie van beide modellen

CPR

Bij CPR Klanten betalen alleen het behaalde resultaat. De klant kan per productgroep verschillende commerciële ROAS-strategieën toepassen. Gericht op marge, naar meer actie en sales gedreven tot aan het creëren van volume. Als de resultaten niet worden behaald, betalen klanten slechts een minimale vergoeding.

Aansluiten gaat eenvoudig. Je levert een productfeed aan en wij tonen vervolgens de producten op ons platform. Onze marketingafdeling gaat aan de slag en probeert de beste bezoekers in te kopen. Deze sturen wij vervolgens via ons platform door naar jouw webshop. Via een conversiepixel meten we het succes en hebben we inzicht in of het afgesproken rendement (de ROAS) wordt gehaald.

Wat is ROAS en hoe wordt het berekend?

ROAS staat voor Return On Ad Spend en wordt berekend door de opbrengst te delen door de kosten.

Concreet voorbeeld;

  • beslist stuurt 200 clicks door
  • 1 van die clicks resulteert in een bestelling met een bestelwaarde van € 200,-
  • We spreken bijvoorbeeld een ROAS af van 650% (wat gelijk staat aan een commissie van 15,38%)
  • Voor die bestelling betaal je 0,1538 * € 200 = € 30,76,-
  • Administratief wordt de € 30,76,- verdeeld over de 200 geleverde clicks bij elkaar dus de eCPC die je betaald is € 30,76,-/ 200 = € 0,15

Data-kwaliteit is cruciaal. Door cookie-instellingen kunnen niet alle outclicks worden gemeten. Onze omzetmeting is gebaseerd op de meetbare outclicks, maar dat betekent niet dat de niet-gemeten outclicks geen omzet genereren. We sturen op de gemeten outclicks volgens je ROAS-wens en voor de niet-meetbare outclicks gebruiken we een benchmark CPC. Hoe hoger de data-kwaliteit, hoe nauwkeuriger we kunnen sturen. We hanteren een drempel van 85% data-kwaliteit om een campagne goed te beheren. Je accountmanager helpt je hierbij om de beste ROAS-instellingen te bereiken.

CPS

Bij CPS gaat het iets anders. Met een CPS-campagne heeft een webwinkel pas kosten bij een betaalde order. Vervolgens sturen wij deze order vanuit de beslist Winkelwagen eenvoudig door naar het systeem van de klant. Ook hier gaat onze marketingafdeling aan de slag om de beste consumenten te vinden. In tegenstelling tot het CPR-model verlaat de consument niet ons platform. De transactie vindt dus plaats op beslist. Via een technische integratie plaatsen wij de bestelling in het CMS van de webwinkel. Het overgemaakte geld komt op een derdenrekening. We keren dit periodiek uit en houden een commissie in. De hoogte van de commissie is afhankelijk van de productgroep waarin het bestelde artikel is gekocht.

Voor het aansluiten op ons CPS-model zijn de volgende technische integraties nodig:

  • Productfeed: voor het aanleveren van de producten en productinformatie
  • Orderkoppeling: een koppeling die ervoor zorgt dat bestellingen in het CMS van de webwinkel geplaatst kunnen worden
  • API-koppeling: deze koppeling zorgt ervoor dat prijzen, levertijden, verzendkosten en voorraadstatus altijd up to date is.

We hebben een samenwerking met verschillende partners die kunnen ondersteunen bij de implementatie van ons Winkelwagen-model.

Zijn er nog andere kosten aan een samenwerking verbonden?

Er zijn geen andere directe kosten verbonden aan een samenwerking met beslist, dus geen opstartkosten en geen minimale budgetten. Het kan wel zo zijn dat je misschien gebruik wil maken van andere partijen om bijvoorbeeld je eigen feed beter te managen. Denk hierbij aan een Channable. Hier zijn vaak wel kosten aan verbonden.

Wat zijn de volgende stappen na mijn aanmelding?

Na je aanmelding volgt een afspraak waarin we je vertellen wat alle mogelijkheden zijn binnen beslist. Daarna maken we, afhankelijk van het gekozen verdienmodel, een aantal afspraken met elkaar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een ROAS-target.

We maken het contract op en na een handtekening neemt van onze data management consultants contact met je op om een aantal zaken aan te leveren zodat we de onboarding kunnen starten.

Als alles goed verloopt neemt je accountmanager contact met je op en volgt er een livegangsgesprek. Daarin word je meegenomen in de campagne. Na dit gesprek ga je live en staan je producten op ons platform.

Hoe zorgen jullie ervoor dat mijn producten zichtbaar zijn op jullie platform?

Je levert bij ons een productfeed aan. Deze feed gebruiken wij om je producten te tonen op ons platform. Je kan ook jouw feed voor Google Shopping aanleveren. Deze voldoet standaard aan onze eissen. Het is niet verplicht, maar wel wenselijk om een feedpartner te hebben. Denk hierbij aan partners zoals Channable.

Wat zijn de minimale eisen voor een feed?

VeldWinkelwagen CPR
Titelverplicht verplicht 
Prijsverplicht verplicht 
Product-URLverplicht verplicht 
Categorieverplicht verplicht 
Image-URLverplicht verplicht 
GTIN / EANverplicht verplicht
Merkverplichtverplicht
Omschrijvingverplicht verplicht
Unieke codeverplichtverplicht 
Verzendkostenverplicht verplicht 
Levertijdverplicht verplicht
Maatverplicht bij kleding en schoenen, gewenst indien relevantverplicht bij kleding en schoenen, gewenst indien relevant
Geslachtverplicht bij kleding en schoenen verplicht bij kleding en schoenen 
Variantcode (maat)verplicht bij kleding en schoenen verplicht bij kleding en schoenen 
Modelcode (kleur)gewenst gewenst
Conditieverplicht indien relevantverplicht indien relevant
MPNgewenst indien officiële MPNgewenst indien officiële MPN
Kleurgewenst gewenst 
Materiaalgewenst gewenst 
Extra imagesgewenst gewenst
Weergavegewenst gewenst 
Prijs (was)gewenst gewenst 
Backordergewenst nvt 
Voorraadgewenst nvt 

 Hoe meet ik het succes van onze samenwerking?

In het dashboard kun je basisinformatie vinden over je campagne. Je kan ook gebruik maken van onze STATS-API waarmee je basis informatie kan ophalen.

Uiteraard kun je ook contact op nemen met je accountmanager.

We werken op dit moment aan een nieuw dashboard waarin alle relevante informatie over je campagne te vinden is.

Welke technische integraties zijn nodig voor mijn webshop om aan te sluiten op CPR?

  • Feedkoppeling zodat we jullie producten kunnen tonen met de juiste informatie
  • Pixel installatie op jullie platform zodat we de juiste resultaten kunnen meten en zodat we kunnen sturen op de afgesproken ROAS.

Welke technische integraties zijn nodig voor mijn webshop om aan te sluiten op CPS?

Voor het aansluiten op ons CPS-model zijn de volgende technische integraties nodig:

  • Productfeed: voor het aanleveren van de producten en productinformatie
  • Orderkoppeling: een koppeling die ervoor zorgt dat bestellingen in het CMS van de webwinkel geplaatst kunnen worden
  • API-koppeling: deze koppeling zorgt ervoor dat prijzen, levertijden, verzendkosten en voorraadstatus altijd up to date is.

We hebben een samenwerking met verschillende partners die kunnen ondersteunen bij de implementatie van ons Winkelwagen-model.

Hoe verloopt het onboardingproces precies?

Aanmelden gaat eenvoudig via deze link: https://clientportal.beslist.nl/aanmelden. Na het invullen van je gegevens wordt er automatisch een overeenkomst opgesteld. Je krijgt vervolgens de mogelijkheid om een afspraak in te plannen met een van onze client managers. In een kort persoonlijk gesprek kunnen zij nog eventuele vragen voor je beantwoorden en je verder vertellen hoe de samenwerking er uit gaat zien.

Ondertussen wordt de overeenkomst gecontroleerd door de collega’s van onze financiële afdeling. Na akkoord zal een data management consultant contact met je opnemen. Dit kan in een persoonlijk gesprek zijn of per mail. Dit gaat vooral over of je als webwinkel een partner gebruikt of dat je zelf een feed aanlevert. Als we de feed vooraf al hebben ontvangen geven we hier in dit gesprek daar al feedback op.

Als alles in orde is gaan wij aan de slag. We streven er naar binnen 14 dagen jouw webwinkel online te hebben. Voor je live gaat neemt je accountmanager nog even contact met je op om de laatste zaken te bespreken.

Welke ondersteuning bieden jullie tijdens de onboarding en daarna?

Tijdens het onboarden heb je contact met een van onze data management consultants. Hen kun je alle vragen stellen over de technische kant van het aansluiten. Voor overige vragen kun je terecht bij je accountmanager.

Wat gebeurt er als we technische problemen ondervinden tijdens de integratie?

Je kan altijd contact opnemen met een van onze data management consultants. Zij kunnen je helpen met eventuele technische problemen. Ook kunnen zij je adviseren over het eventueel inzetten van een technische partner.

Hoe vaak worden mijn productgegevens en aanbiedingen bijgewerkt op jullie platform?

Maximaal 8 keer per dag. Bij het CPS-model (Winkelwagen model) worden prijzen, voorraadstatus, verzendkosten en levertijden door de API realtime bijgewerkt.

Welke rapportages en analyses bieden jullie om mijn prestaties te volgen?

In het dashboard kun je basisinformatie vinden over je campagne. Ook in je eigen meetinstrument (bijvoorbeeld Google Analytics) kun je informatie vinden over de performance van je campagne op beslist.

Uiteraard kun je ook contact op nemen met je accountmanager.

We werken op dit moment aan een nieuw dashboard waarin alle relevante informatie over je campagne te vinden is.

Zijn er lange termijn verplichtingen of kan ik de samenwerking op elk moment beëindigen?

Nee, er zijn geen lange termijn verplichtingen. We bieden een flexibel contract, dat dagelijks opzegbaar is. Na een opzegging streven we ernaar om de producten binnen 24 uur offline te halen.