Aanleveren van de productfeed

Het nut van een goede productfeed

Een goede productfeed is van essentieel belang voor een goede plaatsing en dus vindbaarheid op beslist.nl. Hoe completer je de productfeed aanlevert, hoe beter jouw conversie kan zijn.

CPC-account

Hoe beter en completer de content, des te doelbewuster de consument doorklikt op jouw producten. De consument zal vanwege complete informatie op beslist.nl sneller doorklikken, de conversie die je uit deze clicks realiseert ligt daardoor des te hoger. Is jouw content niet volledig, dan maakt de consument informerende clicks die vele malen minder tot conversie leiden.

Het streven moet zijn dat de kwaliteit van jouw informatie zo hoog is, dat iedere geleverde click één-op-één leidt tot een aankoop, oftewel 100% conversieratio!

Winkelwagen-account

Hoe vollediger de content, des te meer bestellingen je gaat ontvangen. De consument zal bij onvoldoende informatie over een product gaan twijfelen of hij deze wel moet kopen. Als hij dit toch doet, is de kans op retour vervolgens significant hoger.

Een goede productfeed heeft de volgende karakteristieken

  1. De feed bevat het gehele productaanbod van uw webwinkel. Ook het deel dat eventueel niet actueel op beslist gepubliceerd wordt (deze wordt uitgesloten met levertijd “niet op voorraad” en/of weergave “0”).
  2. Alle productspecificaties van deze producten, zie deze pagina
  3. Het actuele aanbod
    1. Of het product weergeven moet worden (weergave kolom)
    2. Prijs: De verkoopprijs (inclusief BTW en exclusief verzendkosten).
    3. Levertijd: Duidelijke en concrete levertijd.
    4. Verzendkosten: De verzendkosten inclusief BTW.
  4. De plaatjes van de producten
    1. Eerste afbeelding: Minimaal 800 x 800 pixels om zo een duidelijk en helder beeld van het product te krijgen.
    2. Voor het winkelwagen-model, alternatieve afbeeldingen: Bij voorkeur zijaanzichten (ook minimaal 800 x 800 pixels).
  5. Maten/versies: De beschikbare (en tevens niet langer beschikbare) maten of versies van het product

Formattering productfeed

  • De productfeed kan worden geüpload als .XML. .CSV of als .TXT bestand.
  • Om bij CSV/TXT-bestanden te voorkomen dat de data verkeerd wordt ingelezen in de feed (omdat de gebruikte data-seperator bijv. toevallig ook voorkomt in de aangeleverde beschrijving) is het raadzaam om alle datavelden te omsluiten met “,vbd. “Titel”;”Beschrijving”;”Prijs”; … ipv Titel;Beschrijving;Prijs;

Feedlocatie

Sla de productfeed op, op een doorlopend bereikbare locatie (bijvoorbeeld http://www.jouwdomein.nl/ productfeed.xml). Dit mag ook een FTP-locatie zijn. De eenmaal opgeslagen locatie van de productfeed kan alleen worden gewijzigd in overleg met beslist.nl.

Frequentie van bijwerken

Naast het eventueel gebruik van de shopitem api moet uw feed bij voorkeur een keer per twee uur worden geactualiseerd, of op het moment dat er wijzigingen zijn doorgevoerd.